středa 30. října 2013

Podzimní čas a k němu turecká káva v džezvě.

   Čas se sešel s časem a potkali se v přítomnosti jednoho podzimního dopoledne. Podzim letošního roku 2013 je obzvláště barevný a přímo vybízí do vstupu do přírody.
Ale každý den nesvítí slunce přímo na tu scenérii a variaci barev. Občas schová se za mraky a spustí se déšť a zdá se, jakoby nálada a pohoda usnula spolu se sluncem. Jenže ono svítí i když je schované a užívá si. A co takhle si zpříjemnit i den v pohodlí domova? Jako jedna z variant se pro milovníky kávy naskýtá příležitost k uvaření nevšední kávy. A myslím, že ne jen milovníci kávy by mohli zakusit onu lahodu. Proto jsem se rozhodl sepsat malý návod jak kávu v džezvě si připravit. A taky jsem vše zdokumentoval fotografiemi, aby představa byla dokonalá. Tak, jdeme nato. Co budeme potřebovat? Džezvu. Já jsem si pořídil jednu v domácích potřebách v Uherském Brodě cca. 120 Kč.

Jsou různé druhy a různé tvary. Proto záleží na každém jakou si vybere a která se mu líbí. A aby jsme nemuseli letět hned pro džezvu, tak jako nouzové řešení postačí i nějaký plechový hrnek. Ale pro příště raději džezvu kónického tvaru. Já jsem se rozhodl, že uvařím kávy hned dvě. 
Vedou se otázky zda do turecké kávy patří cukr? Ano patří, neboť ten podporuje uvolňování kávového másla z kávových zrn. Následuje proto další otázka, kolik cukru? Kdo sladí, má v tom jasno, kdo nesladí, doporučuji aspoň čtvrt lžičky na hrnek kafe.
Já na dvě kávy dal lžičky dvě i když normálně nesladím. Následuje výběr kávy. Nejlepší je čerstvě namletá zrnková káva. Postačí i kupovaná mletá. Ne každý má doma mlýnek a zrnkovou kávu.

Na jeden hrnek 3 kávové lžičky zrnkové kávy ( 2 lžičky namleté). Ještě nepřidáváme do džezvy. Zatím jen nachystat někde k ruce. Bude se přidávat postupně. Já mám namleto.
Tak a začneme. Já mám rád hrozně karamel a proto stavím džezvu na plotýnku a zapínám a budu cukr karamelizovat. Kdo nechce nemusí. Není to podmínkou.
Jakmile se cukr začne topit, krouživým pohybem džezvy promícháváme, aby se nám nespálil a nezhořkl. Takto pokračujeme, až cukr pěkně zhnědne a zavoní karamelem.

Poté přichází na řadu hrnek z vodou. Nalijeme na dno tak třetinu hrnku vody a přidáme namletou kávu. Promícháme.
Nyní přidáme zbytek vody a naopak si ponecháme jednu třetinu vody v hrnku, kterou použijeme později. Já na dvě kávy přidal jeden hrnek vody navíc. Postavíme na plotnu a zapneme.
Někdy se do kávy přidává koření KARDMOM. Dá se nahradit špetkou mleté skořice. Káva tak dostane jiný nádech a příjemnou chuť.

A nyní nastává okamžik čekání. Budeme čekat a hlídat džezvu.
Káva musí mírně zpěnit, ale nesmí se nechat přejít varem. Ideální teplota na zpěnění je 90 - 95 stupňů. Nebojte, určitě to poznáte už podle zvuku varu. Mělo by to vypadat asi nějak podobně jako na obrázku níže.
V tomto okamžiku odstavíme z rozpálené plotny. Promícháme a dolijeme zbytek vody 1/3 kterou jsme si na začátku odložily.

Po cca. 10 - 15 vteřinách od odstavení, dáme znovu na rozehřátou plotnu a necháme kafe zpěnit podruhé. Tady asi došlo k tomu, že se vytvořil mýtus, že turek se má zalévat na dvakrát. Sami posuďte jak moc se zjednodušilo vaření kávy, kterému se dnes říká turek - nebo spíš bych to nazval spařením kávy. Tak a jakmile máme zpěněno podruhé. 
Vypadá jako peklo :-D

Vypneme plotnu a kafe odstavíme a zamícháme.

Lžičkou můžeme posbírat pěnu a nachystat ji na dno hrnku.

Počkáme aspoň dvě minuty, aby se sedlina usadila na dno džezvy.

Po dvou minutkách pomalu naléváme z výšky cca. 8 - 10 cm kávu do přichystaných hrníčků. Pěkně se nám při tom rozvine aroma.
A máme hotovo. Pravá turecká káva je připravena k podávání. Pijeme co nejteplejší a kávu můžeme i usrkávat . Pokud s tím samozřejmě někoho neprudíme.
Já mám ještě rád, když se do kávy přidá trošku mléka na zjemnění.


Tak přeji přátelé dobrou chuť a krásný podzim ve všech podobách.

Zase někdy ahoj - František


Žádné komentáře:

Okomentovat